Pomiń łącza nawigacjiStrona główna > Słownik interactive > Marketing spersonalizowany

Marketing spersonalizowany - 7point 2009-08-07 11:59:22

Marketing spersonalizowany lub personalizacja, czasem nazywany także marketingiem jeden do jednego (ang. one-to-one marketing) jest odmianą strategii nazywanej zróżnicowaniem produktu. W strategii tej kładzie się nacisk na wyróżnienie produktu spośród innych, konkurencyjnych. W przypadku personalizacji natomiast chodzi o przedstawienie każdemu użytkownikowi unikalnej oferty.

Najlepszym medium dla marketingu spersonalizowanego jest Internet, ponieważ w jego ramach możliwe jest śledzenie zainteresowań internauty oraz tworzenie na ich podstawie ewentualnych propozycji ofertowych na przyszłość. Niektóre strony internetowe „pomagają” internacie dokonać wyboru produktu prezentując mu informacje posegregowane zgodnie z jego indywidualnymi upodobaniami. W niektórych przypadkach, przy pomocy odpowiedniego systemu konfiguracyjnego, możliwe jest zaprezentowanie użytkownikowi produktu już dostosowanego specjalnie do jego potrzeb.

W ostatnim czasie marketing spersonalizowany jest stosowany także przez detalicznych sprzedawców materiałów murarskich i cegieł. Rozmiary tego rynku, znacznie przewyższające te w Internecie, wymagały różnego podejścia technologicznego, które zostało zapewnione dzięki indywidualizacji. Sprzedawcy przyciągają klientów obniżając ceny produktów przeznaczonych dla indywidualnego klienta. Sprzedaż tego typu produktów jest rejestrowana przez odpowiednie systemy, a następnie również za ich pomocą aktualizowany jest model indywidualnego klienta.

Don Peppers i Martha Rogers w swojej książce pod tytułem “The One To One Future” kładą nacisk na zarządzanie klientami zamiast zarządzania produktami, na rozróżnianie klientów zamiast produktów, na mierzenie udziału klientów zamiast udziału rynku i w końcu mówią o rozwoju ekonomii zakresu w miejsce ekonomii skali. Autorzy książki opisują marketing spersonalizowany jako proces składający się z 4 etapów: rozpoznania potencjalnych klientów, określenia ich potrzeb oraz ich życiowych wartości istotnych dla firmy, nawiązania kontaktu z klientami w celu ich poznania, w końcu dostosowania produktu, usługi i sposobu komunikacji do indywidualnych potrzeb klientów.

Niektórzy komentatorzy (w tym Peppers i Rogers) posługują się także terminem marketing jeden do jednego, który czasem może być błędnie rozumiany. Rzadko bowiem zdarza się by po każdej ze stron transakcji znajdowała się rzeczywiście tylko jedna osoba. Proces podejmowania decyzji o zakupie często angażuje po stronie klienta kilka osób, podobnie z resztą jak proces sprzedaży po stronie sprzedawcy.

Źródło: http://en.wikipedia.org/wiki/Personalized_marketing

 


Wyszukiwarka


Tomasz Karwatka

Tomasz Karwatka

Optymalizacja sklepu

Informacje o nowościach

Nowe publikacje, case study i raporty.



Partnerzy:

  • Ideacto
  • helion.pl
  • 7point
  • cary
  • biznes 2.0