Pomiń łącza nawigacjiStrona główna > Słownik interactive > Badanie eye tracking

Badanie eye tracking - 7point 2009-08-07 10:03:10

Badanie eye tracking czyli śledzenie ruchu gałek ocznych to proces polegający na określeniu punktu patrzenia. Do mierzenia położenia oka i ruchu oka stosowane jest urządzenie nazywane eye tracker. Urządzenie to wykorzystywane jest w badaniach układu wzrokowego, psychologii, językoznawstwie kognitywnym i projektowaniu produktu. Istnieje wiele metod badania ruchu gałek ocznych, jedną z najpopularniejszych jest rejestracja wideo aktywności wzrokowej. W innej metodzie stosuje się cewki próbne (ang. serach coil) lub elektrookulogram.

W ostatnich latach, na skutek coraz szerszego dostępu do technologii związanych ze śledzeniem ruchu gałek ocznych oraz coraz większego zaawansowania tych technologii,  zainteresowanie badaniem typu eye tracking znacznie wzrosło w sektorze komercyjnym. Badanie to znalazło zastosowanie w takich dziedzinach jak użyteczność stron internetowych, reklama, sponsoring, projektowanie produktu oraz inżynieria samochodowa. Badanie typu eye tracking przeprowadzane w celach komercyjnych polega na prezentowaniu określonego bodźca przykładowej grupie konsumentów i jednoczesnym rejestrowaniu aktywności oka. Przykładem takiego bodźca może być zaprezentowanie strony internetowej, programu telewizyjnego, wydarzenia sportowego, filmu, reklamy, czasopisma, gazety, opakowania, wystawy sklepowej, oprogramowania itp. Dostarczona dzięki badaniu analiza statystyk i wykresów da wynik w postaci określonego wizualnego modelu. Badając fiksacje, ruchy sakadowe, rozszerzanie źrenicy, mrugnięcia oraz szereg innych zachowań badacze mogą określić z dużą dokładnością skuteczność danego medium lub produktu. Część firm przeprowadza tego typu badania we własnym zakresie, są też jednak prywatne firmy oferujące usługi i analizy badania typu eye tracking.

Najbardziej znaczącą dziedziną, w której wykorzystuje się badania typu eye tracking w celach komercyjnych jest web usability, czyli badanie użyteczności stron internetowych. Tradycyjne metody badania użyteczności strony www dostarczają informacje o kliknięciach oraz schematach poruszania się po stronie, badanie eye tracking pozwala natomiast przeanalizować interakcje użytkownika zachodzące między wykonywanymi przez użytkownika kliknięciami. Badanie daje cenny obraz tego co na stronie przyciąga wzrok użytkownika, co wprowadza zamieszanie, a co w ogóle jest pomijane. Badanie może być szczególnie przydatne w ocenie skuteczności wyszukiwania, reklamie internetowej, użyteczności nawigacji, projektowaniu ogólnym oraz wielu innych elementach.

Źródło: http://en.wikipedia.org/wiki/Eye_tracking


Wyszukiwarka


Tomasz Karwatka

Tomasz Karwatka

Optymalizacja sklepu

Informacje o nowościach

Nowe publikacje, case study i raporty.



Partnerzy:

  • Ideacto
  • helion.pl
  • 7point
  • cary
  • biznes 2.0