Pomiń łącza nawigacjiStrona główna > Kurs Usability > Reklama internetowa > Więcej, czy mniej?

Więcej, czy mniej? - tomik99 2009-07-24 16:32:57

Ile informacji powinno znaleźć się na bannerze? Tak, to pytanie nie jest banalne.

Pomijając oczywiste zasady przejrzystego projektowania, zastanówmy się, co może wpłynąć na zwiększenie efektywności bannerków.

Jeśli sprzedajesz produkty, to prostą i sprawdzoną metodą na zwiększenie klikalności jest umieszczanie na bannerze nie jednego, a 2 – 3 produktów. Obserwacje wskazują, że zwiększenie ilości produktów na bannerze z 1 do 3 może prowadzić do wzrostu klikalności — czasem wręcz nieproporcjonalnego. Być może wynika to z faktu, że użytkownicy lubią mieć wybór i chętniej klikają w banner sugerujący większą ilość produktów.

Przeprowadziliśmy sporo testów form reklamowych i zazwyczaj optymalnym wyborem jest zaprojektowanie bannerka, który zawiera: zdjęcie produktu i cenę oraz, jeśli to możliwe, informacje o promocji.

Idąc tropem wychodzenia do użytkownika, możesz spróbować zastosować strategię „pomożemy ci”. Strategia ta może sprawdzić się tam, gdzie Twoja reklama będzie tylko jednym z wielu przekazów reklamowych adresowanych do użytkownika. Wykorzystaliśmy to podejście z sukcesem podczas kampanii agencji interaktywnej na Google. Po wpisaniu „agencja interaktywna” prezentowane są użytkownikowi wyniki wyszukiwania oraz cała seria płatnych reklam typu AdWord. Większość wyników (zarówno płatnych, jak i organicznych) zaczyna się od słów „agencja interaktywna”. Z pewnością większość użytkowników czuje się przytłoczona ilością informacji. W wielu głowach pojawia się pewnie pytanie: „Co wybrać, w co kliknąć?”. Nasz boks reklamowy zatytułowaliśmy zatem „jak wybrać agencję interaktywną”. Boks prowadzi na stronę opisującą najważniejsze cechy agencji interaktywnej, na które powinien zwrócić uwagę klient. Efektywność boksu reklamowego wzrosła dwukrotnie po przeprowadzeniu tej zmiany. Po pewnym czasie użytkownicy przyzwyczaili się do naszego boksu i jego efektywność nieco spadła.

Powtórzenie tego rozwiązania nie zawsze jest możliwe. Trzeba pamiętać, że tego typu reklama nie sugeruje bezpośredniego rozwiązania problemu. Sprawdzi się zatem dobrze tam, gdzie sam wybór jest procesem skomplikowanym.

Przygotowaliśmy dla jednego z naszych klientów — sklepu e-Lady.pl — komplet bannerków. Bannerki były prezentowane na http://zakupy.onet.pl w kategorii bielizna. Następnie porównaliśmy efektywność poszczególnych bannerków.

Wykorzystaliśmy dobrze zauważalne bannerki typu jumbo (w środku strony) (rysunek 7.3).

Rysunek 7.3. Banner typu jumbo. Źródło: http://onet.pl

Bannerek, który osiągnął najwyższą klikalność (12,74%), opiera się na zasadzie: produkt + cena (rysunek 7.4). Nie jest też tajemnicą, że ludzie chętniej i częściej klikają w bannerki z tanimi produktami. Jeśli, tak jak w tym wypadku, możemy uzupełnić najtańszy produkt kilkoma komplementarnymi, to przyciąganie użytkowników najtańszym produktem może okazać się opłacalne (średnia wartość koszyka w sklepie e-Lady.pl to blisko 250 złotych).

Rysunek 7.4. Bannerki. Źródło: http://e-lady.pl

Mniejszą klikalność (8,36%, 6,03%) osiągnęły bannerki prezentujące produkty bez ceny (rysunek 7.5).

Rysunek 7.5. Bannerki. Źródło: http://e-lady.pl

Bannerki, które wyróżniały się prostą grafiką, ale mówiły o ogólnych zaletach sklepu, okazały się najmniej efektywne (2%, 1%) (rysunek 7.6).

Rysunek 7.6. Bannerki. Źródło: http://e-lady.pl

Oczywiście z tego eksperymentu nie należy wyciągać zbyt daleko idących wniosków. Nie należy uogólniać też jego wyników. Należy natomiast zdać sobie sprawę z tego, jakie są oczekiwania użytkowników. Na http://zakupy.onet.pl przychodzą osoby chcące kupić produkt, zaprezentowanie im produktu wraz z ceną jest zatem tym, czego szukają. Nawet zastosowanie bardzo wyróżniających się form reklamowych (ostatnie bannerki) nie było w stanie zwiększyć ich klikalności.

Ten krótki przykład pokazuje też, że należy nieustannie sprawdzać efektywność swoich form reklamowych, nie bać się eksperymentowania i wyciągać wnioski. W eksperymentowaniu pomocny może okazać się program w stylu Google AdWord — możemy tam tworzyć różnego rodzaju boksy reklamowe i badać ich skuteczność. Mamy do dyspozycji tylko tekst, ale przynajmniej możemy przekonać się o sile przekonywania tekstów reklamowych, których mamy zamiar użyć w kampanii. Przy dużych kampaniach takie prototypowanie na Google AdWord może zwiększyć efektywność bannerków.

Należy też pamiętać, że zdarzają się formy reklamowe tak kreatywne, że łamiąc wszystkie zasady, są jednocześnie bardzo efektywne. Moim celem jest jednak przedstawienie pewnych zasad, które sprawdzają się w większości kampanii (rysunek 7.7).

Rysunek 7.7. Stary trick polega na tym, że zdjęcia osób patrzących wprost na nas zawsze zwracają uwagę. Warto spróbować we własnych kreacjach. Źródło: http://adverlicio.us

Tagi

  • Nie dodano jeszcze żadnych tagów

  • Wyszukiwarka


    Tomasz Karwatka

    Tomasz Karwatka

    Optymalizacja sklepu

    Informacje o nowościach

    Nowe publikacje, case study i raporty.



    Partnerzy:

    • Ideacto
    • helion.pl
    • 7point
    • cary
    • biznes 2.0