Pomiń łącza nawigacjiStrona główna > Kurs Usability > Reklama internetowa > Reklama, która nie irytuje

Reklama, która nie irytuje - tomik99 2009-07-24 16:32:55

Reklamy w internecie to temat nadal kontrowersyjny. Przyjęło się uważać, że użytkownicy nie lubią reklam. Szczególnie irytują ich wszelkie nachalne formy reklamy.

Pierwszy bannerek reklamowy pojawił się na HotWired w 1994. Bannerek ten reklamował usługi AT&T. Nie prezentował się raczej zbyt okazale (rysunek 7.1).

Rysunek 7.1. Pierwszy banner reklamowy. Źródło: http://adverlicio.us

Przy tworzeniu reklam należy zadać sobie pytanie: czego użytkownicy szukają na mojej stronie WWW? Jeśli okaże się, że Twoje reklamy mogą, choć częściowo, być tym, czego szukają użytkownicy — masz dużą szansę na osiągnięcie dobrej efektywności. Tym tropem podąża właśnie trend w reklamie internetowej zwany reklamą kontekstową. Reklama kontekstowa dopasowuje się w pewnym stopniu do zainteresowań użytkownika. Dopasowanie to może przebiegać np. na podstawie tego, co użytkownik wpisuje do wyszukiwarki, lub na podstawie treści stron, na które wchodzi. Oczywiście powinno to pozytywnie wpłynąć na zainteresowanie użytkownika reklamą. Takie działanie doskonale obrazuje system AdSense (wyświetlanie reklam na podstawie treści strony, na której jest użytkownik) oraz AdWord (wyświetlanie reklam na podstawie zapytań do wyszukiwarki). W serwisach e-commerce można doszukiwać się podobnej filozofii w funkcjach wyświetlających produkty komplementarne i substytucyjne w karcie produktu. W kilku sklepach widziałem też reklamy w postaci bannerków, które odpowiadają grupie produktów, którą właśnie ogląda użytkownik. Zasada działania jest prosta: jeśli użytkownik zauważy, że reklamy pomagają mu odnaleźć to, czego szuka, zacznie się im baczniej przyglądać i chętniej w nie klikać.

Problem pojawia się tam, gdzie nie możemy liczyć na naturalne zainteresowanie użytkowników, a dążymy do maksymalizacji kliknięć w banner.

W obszarze działań reklamowych nie sposób zapomnieć pytań o możliwość emisji w internecie billboardu… w rozmiarze 6×3 metra, czy prób dostarczenia materiałów do e-mailingu w postaci zaadresowanych kopert (papierowych).
Tomek Pudlis, Dyrektor Handlowy, Money.pl

Tagi

  • Nie dodano jeszcze żadnych tagów

  • Wyszukiwarka


    Tomasz Karwatka

    Tomasz Karwatka

    Optymalizacja sklepu

    Informacje o nowościach

    Nowe publikacje, case study i raporty.



    Partnerzy:

    • Ideacto
    • helion.pl
    • 7point
    • cary
    • biznes 2.0