Pomiń łącza nawigacjiStrona główna > Kurs Usability > Reklama internetowa > Mów wtedy, gdy chcą słuchać

Mów wtedy, gdy chcą słuchać - tomik99 2009-07-24 16:32:56

Atmosfera w restauracjach fast food przypomina mi trochę to, co dzieje się w sieci. Wielu klientów pragnących jak najszybciej zrealizować swoje potrzeby. Restauracje te, dążąc do optymalizacji obsługi, przeprowadzają wiele badań tego, jak zachowują się ich klienci. Zauważono, że konsument podchodzący do lady nie zauważy niczego, co nie przypomina tablicy z menu. Gdy już do niej dotrze, będzie szybko skanował jej zwartość, do odnalezienia interesującej go pozycji. Jeśli to stały bywalec (większość klientów), to nawet nie będzie czytał menu tylko poda zamówienie. Szansa na przekazanie klientowi informacji pojawia się w momencie, gdy do zamówienia jest kolejka oraz tuż po złożeniu zamówienia, kiedy czeka on na przygotowanie potrawy. McDonald’s podaje, że 75% klientów czyta menu już po złożeniu zamówienia. To dobra okazja do zaprezentowania klientowi informacji, które może wykorzystać przy następnej wizycie. Klient, który już zamówił, siada przy stoliku. Jako że w restauracjach fast food ludzie często jadają samotnie, to aż 25% z nich czyta materiały, które znajdą się na stolikach (podaje tak autor książki Dlaczego kupujemy? Nauka o robieniu zakupów. Zachowania klienta w sklepie — Paco Underhill ). Kolejna doskonała okazja dla marketingowca fast foodu.

Podobną okazję wykorzystuje PKP Intercity, które znudzonym podróżnym podrzuca na siedzenia broszurki reklamowe, próbne rozdziały książek. W długiej podróży większość pasażerów nudzi się i z przyjemnością zagłębia się w lekturę tych materiałów. Cieszę się, że ten pomysł PKP się tak dobrze sprawdza, bo wraz z grupą przyjaciół proponowaliśmy wdrożenie go jakieś 7 lat temu — wtedy rynek reklam nie był jeszcze tak nasycony, dziś konsument mający ochotę na kontakt z reklamą to żywe złoto.

Jaki z tego wniosek? Mądrzy projektanci obserwują swoich użytkowników i dopasowują przekaz do ich stanu percepcji. Zdarzyło mi się wielokrotnie wpatrywać bezmyślnie w paski postępu, wolałbym już czytać reklamy lub cokolwiek, co mogłoby się okazać użyteczne (rysunek 7.2). Wasi użytkownicy też tak mają.


 
Rysunek 7.2. Kiedyś podczas uruchamiania aplikacji 3ds max (minimum 60 sekund) autorzy na splash-screenie prezentowali przydatne skróty klawiaturowe. Źródło: 3ds max 7

Tagi

  • Nie dodano jeszcze żadnych tagów

  • Wyszukiwarka


    Tomasz Karwatka

    Tomasz Karwatka

    Optymalizacja sklepu

    Informacje o nowościach

    Nowe publikacje, case study i raporty.



    Partnerzy:

    • Ideacto
    • helion.pl
    • 7point
    • cary
    • biznes 2.0