Pomiń łącza nawigacjiStrona główna > Kurs Usability > Prototypowanie > Jak stworzyć dobry prototyp?

Jak stworzyć dobry prototyp? - tomik99 2009-07-24 16:33:08

Do opracowania pierwszego prototypu systemu można użyć metod ułatwiających uzyskanie dobrej użyteczności. Niżej omówię te, które uznaję za najbardziej przydatne.

Niektóre osoby mogą uznać opisanie w tym rozdziale metod wiązanych z badaniami użyteczności za niespójność. Ja jednak chcę pogrupować narzędzia według praktyki ich używania. Wymienione wcześniej testy z użytkownikami, eye-tracking i analiza ekspercka są stosowane najczęściej, jeśli projekt ma charakter typowo badawczy (np. firma chce się dowiedzieć, na ile jej serwis jest dobry i ile zmian trzeba wprowadzić). Niżej opisuję natomiast narzędzia badawcze, które są wykorzystywane praktycznie tylko w pełnym procesie projektowym. Bardzo rzadko podczas projektów stricte badawczych używa się tych narzędzi. Są one po prostu szczególnie przydatne na etapie „rozgryzania” projektu, przed przystąpieniem do prac projektowych i w ich trakcie.

Analiza kontekstu użytkowania

Analiza ta ma na celu dokładne poznanie przyszłych użytkowników systemu. Ułatwi to określenie wymagań co do systemu.

Musisz odpowiedzieć na pytania:

  • Kim są użytkownicy systemu?
  • Do czego będzie im służył system?
  • Jakie są umiejętności użytkowników?
  • Czy system lub użytkownicy napotykać będą na ograniczenia zewnętrzne?

By poznać użytkowników oraz ich wymagania, możesz posłużyć się:

  • spotkaniem z użytkownikami,
  • ankietami,
  • wywiadami indywidualnymi z użytkownikami,
  • obserwacją pracy użytkowników.

Sortowanie kart

Metoda ta ułatwia zaprojektowanie struktury serwisu zgodnej z oczekiwaniami użytkowników.

Przygotowujesz kartoniki z nazwami elementów serwisu. Następnie użytkownicy grupują podobne kartoniki w stosy. Tym samym w naturalny sposób tworzą się kategorie dla elementów serwisu. Użytkownicy mogą także za pomocą ułożenia stosów na stole określać ich wzajemne podobieństwo. Można poprosić także użytkowników o podanie nazw dla utworzonych grup.

Po przeprowadzeniu kilku testów tego typu należy zastanowić się nad tym, na ile pogrupowania poczynione przez poszczególnych użytkowników są do siebie zbliżone.

Szczególną uwagę należy zwrócić na problematyczne elementy — te, których użytkownicy nie potrafili pogrupować, bądź te, które były grupowane przez każdego użytkownika inaczej.

Istnieje wiele programów online, które pozwolą Ci wykonać szybkie sortowanie kart za pomocą internetu z udziałem osób zaproszonych mailowo.

Persony

Persona to opracowany profil typowego użytkownika.

By stworzyć personę, piszesz charakterystykę finalnego użytkownika dla każdej grupy docelowej serwisu. W opisie uwzględniasz charakterystykę osoby (np. stopień znajomości technologii) oraz typowe cele, zadania i potrzeby, które ma na użytek persony realizować system.

Dla zwiększenia efektu można dla wymyślonej persony stworzyć nazwisko, zdjęcie i kilka informacji, które „uwiarygodnią ją” (np. hobby).

Tagi

  • Nie dodano jeszcze żadnych tagów

  • Wyszukiwarka


    Tomasz Karwatka

    Tomasz Karwatka

    Optymalizacja sklepu

    Informacje o nowościach

    Nowe publikacje, case study i raporty.



    Partnerzy:

    • Ideacto
    • helion.pl
    • 7point
    • cary
    • biznes 2.0