Pomiń łącza nawigacjiStrona główna > Kurs Usability > Prawdziwe problemy z którymi się zmierzysz > Zdradliwa Captcha

Zdradliwa Captcha - tomik99 2009-07-24 16:33:17

Captcha (Completely Automated Public Turing Test to Tell Computers and Humans Apart) — rodzaj techniki stosowanej jako zabezpieczenie w formularzach na stronach WWW. Dla przesłania danych konieczne jest przepisanie podanego na obrazku tekstu (zazwyczaj losowo dobranych znaków, bądź krótkiego wyrazu). Obrazek ten jest (teoretycznie) prosty do przeczytania przez człowieka, jednakże odczytanie go przez komputer jest, przynajmniej w założeniu, bardzo trudne (rysunek 12.3).

Rysunek 12.3. Captcha ma uniemożliwić wypełnianie formularzy przez programy spamerów. Źródło: http://en.wikipedia.org/wiki/Captcha

Technika ta chroni:

  • portale — przed zakładaniem kont przez automaty;
  • fora dyskusyjne i blogi — przed spamem.

Niestety, techniki Captcha często utrudniają, a nawet uniemożliwiają odczytanie treści obrazka także ludziom. Szczególnie niebezpieczne jest stosowanie Captcha, które prezentują ciąg przypadkowych znaków. Wiele osób podkreśla, że filozofia Captcha jest błędna — w końcu to właściciel serwisu ma problem ze spamem, nie jego użytkownicy. Dlaczego zatem to oni mają cierpieć z tego powodu?

W przypadku użytkowników niewidomych Captcha potrafi całkowicie uniemożliwić im korzystanie z serwisu. Muszą zawołać osobę widząca, by ta przeczytała im treść obrazka! Problem ten mogłoby rozwiązać uzupełnienie Captcha graficznego Captcha głosowym (są już pierwsze serwisy, które stosują takie rozwiązania).

Z punktu widzenia dostępności lepiej zamiast Captcha zastosować testy i pytania na zasadzie: „Ile to jest 5 dodać 6?”. Nadal jest to jednak przerzucanie na użytkowników pracy, którą powinien wykonać właściciel serwisu. Obecnie istnieje sporo dobrych filtrów antyspamowych (na różnych poziomach). Zdecydowanie lepiej korzystać z nich.

Tagi

  • Nie dodano jeszcze żadnych tagów

  • Wyszukiwarka


    Tomasz Karwatka

    Tomasz Karwatka

    Optymalizacja sklepu

    Informacje o nowościach

    Nowe publikacje, case study i raporty.



    Partnerzy:

    • Ideacto
    • helion.pl
    • 7point
    • cary
    • biznes 2.0