Pomiń łącza nawigacjiStrona główna > Kurs Usability > Prawdziwe problemy z którymi się zmierzysz > Less is more

Less is more - tomik99 2009-07-24 16:33:17

Bardzo często projektanci interakcji powtarzają magiczne less is more. Oczywiście lekki layout jest bardziej użyteczny. Łatwiej dotrzeć do najważniejszych funkcji. Łatwiej i taniej wdrożyć proste oprogramowanie.

Autorzy książki Getting Real (warto się zapoznać na http://gettingreal.37signals.com) proponują swego rodzaju szybką ścieżkę tworzenia oprogramowania.

Szybka ścieżka:

  • Rozwiązuj jeden problem.
  • Omijaj trudne problemy.
  • Tylko niezbędne funkcje.
  • Nie dokumentuj, twórz prototypy.
  • Uruchamiaj jak najwcześniej.
  • Trzy osoby to idealny team.

Przykładem prostego podejścia w dziedzinie serwisów WWW był zawsze dla mnie LUKAS Bank. Gdy z nimi pracowałem, doceniałem prostotę serwisu i brak przeładowania. Podobnie serwis oceniali użytkownicy. Wydaje się, że to doskonała droga.

Niestety, nie zawsze less is more się sprawdza. Czy znacie darmowy edytor Abi Word? Ja znam, ale nie korzystałem z niego od lat. Takich alternatyw Worda było wiele. Każda z nich powstawała jakby w filozofii 80/20. Większość z nas faktycznie korzysta z tych samych funkcji. Niestety, szybko się okazało, że większość z nas używa też funkcji z długiego ogona funkcjonalności. Ja dla przykładu używam często zaawansowanych funkcji automatycznego generowania nagłówka i stopki. To tylko jedna funkcja, ale bez niej nie potrafię pracować i już to wystarczy, abym kupił MS Office.

Także Donald Norman zwraca uwagę, że konsumenci, dokonując wyboru produktu, preferują te, które wyróżniają się bogatą funkcjonalnością. Skoro mam zapłacić 1600 złotych za pralkę, to chcę tę z największą ilością funkcji!

Trudna to zagadka dla projektanta interakcji, co z tym wszystkim zrobić. Na szczęście można znaleźć złoty środek. Wydaje mi się, że jest nim start od prostej aplikacji (szybka ścieżka naprawdę działa znakomicie), a następnie otwartość na sugestie klientów i rozwijanie (mądre!) aplikacji.

Gdy uruchomiliśmy serwis Videosteam.pl miał tylko funkcję transmisji wideo na żywo (rysunek 12.1). Okazało się, że serwis jest potrzebny i zdobywa użytkowników. Zaczęliśmy dodawać kolejne funkcje. Nowe funkcje dodawaliśmy, wiedząc, że nie pracujemy na marne. Dzięki lekkim językom programowania często pierwsze testy z użytkownikami wykonać można na działającym prototypie.

Rysunek 12.1. Serwis Videosteam.pl umożliwia wykonanie jednej czynności — streaming wideo. Źródło: http://videosteam.pl

Przykłady na proste serwisy, które doskonale spełniają swoje zadanie, to także www.blipcast.pl oraz www.flaker.pl (rysunek 12.2). Oba serwisy zbudowano w modelu less is more, a następnie ostrożnie rozbudowano o nowe funkcje.

Rysunek 12.2. Dzięki prostocie użycia Blipcast.pl stał się obecny na wielu konferencjach. Pozwala na bieżąco śledzić dyskusje na blip.pl w zadanym temacie. Źródło: http://blipcast.pl

Tagi

  • Nie dodano jeszcze żadnych tagów

  • Wyszukiwarka


    Tomasz Karwatka

    Tomasz Karwatka

    Optymalizacja sklepu

    Informacje o nowościach

    Nowe publikacje, case study i raporty.



    Partnerzy:

    • Ideacto
    • helion.pl
    • 7point
    • cary
    • biznes 2.0