Pomiń łącza nawigacjiStrona główna > Kurs Usability > Prawdziwe problemy z którymi się zmierzysz > Flash to zło

Flash to zło - tomik99 2009-07-24 16:31:55

W publikacji Kurs Usability pastwiłem się niemiłosiernie nad kiepskimi serwisami we Flash. Tak, bardzo łatwo zrobić naprawdę fatalny serwis we Flash. Głównie dlatego, że Flash pozwala na budowanie GUI zupełnie od zera. Nasze przyciski, suwaki, radiobuttony i wszystko inne — mogą zachowywać się jak pijane i wprawić użytkownika w osłupienie. Takich stron nadal jest dużo.

Elementy, na które zwracam uwagę, to nadużywanie programu Flash (zwłaszcza, o zgrozo, w nic niewnoszących intro) oraz mało elastyczne systemy CMS. W tych dwóch obszarach przydaje się szczera rozmowa z agencją interaktywną. Oczywiście obydwu partnerom może zależeć na długofalowej współpracy, ale jako klient policzmy dobrze swoje potrzeby w zakresie aktualizacji strony — elementów graficznych czy zawartych treści. Agencji zależy na stałych opłatach w dłuższym okresie, klientowi — na elastyczności działania i rozwiązaniu problemu. Zdarzają się bezpłatne rozwiązania zapewniające dużo większą funkcjonalność niż niektóre komercyjne CMS-y (obliczone bardziej na fakturowanie za „stałą obsługę”), także nie zawsze proponowane rozwiązanie ma sens.
Adam Kwaśniewski, Industry Head, Google Polska

Swego czasu testowaliśmy pewien gadżet wyświetlający broszurkę w formie wizualizacji przerzucanych stron. Ciekawie wyglądający gadżet stał się dla niektórych użytkowników prawdziwym polem minowym.

Przede wszystkim użytkownicy mieli problem ze zrozumieniem idei przeciągania narożnika strony. W ten sposób operujemy papierową broszurką, ale przeniesienie tej nawigacji do sieci okazało się bardzo trudne w wykonaniu. Użytkownicy ewidentnie nie rozumieli, jak działa mechanizm. Część z nich klikała w narożnikach, część łapała stronę, ale nie wiedziała, kiedy zwolnić kursor, aby strona nie wróciła do pierwotnego położenia (rysunek 12.5).

 

Rysunek 12.5. Brak standardowych form nawigacji może zupełnie uniemożliwić skorzystanie z serwisu. Źródło: www.myvirtualpaper.com

Autorzy gadżetu dodali też nawigację poprzednia/następna strona oraz pierwsza/ostatnia strona w formie strzałeczek (coś takiego: << < > >>). Niestety, strzałeczki te położone blisko siebie nie były rozróżniane przez użytkowników. Jeden z użytkowników ustawicznie klikał w przyciski pierwsza/ostatnia strona zamiast w poprzednia/następna, co skutkowało całkowitą dezorientacją i poczuciem utraty kontroli. Użytkownik klikał, strony zaczynały się efektownie przewracać, użytkownik mówił „stop”, a one nadal się kartkowały.

Sam gadżet umożliwiał nawigowanie na kilka efektownych sposobów. Niestety, okazało się, że zabrakło wiodącego, wyraźnego i zrozumiałego sposobu nawigacji. W efekcie wielu użytkowników wyraziło opinię, że chcieliby po prostu pobrać tę broszurkę w PDF lub zobaczyć w HTML — tam wiedzą, jak przejść do interesujących ich informacji.

Niemniej dziś Flash otworzył drogę do czegoś, co nazywamy Rich Internet Application (RIA). RIA to aplikacja web posiadająca funkcje aplikacji desktopowej i zachowująca się jak aplikacja desktopowa. W praktyce może oznaczać to dostęp do plików użytkownika, ustawień jego systemu, obsługę schowka, skrótów klawiaturowych, a także działanie w trybie offline (mniejsze ryzyko utraty danych). Wszystko to znakomicie ułatwia korzystanie z aplikacji i zwiększa jej intuicyjność. Możliwości, które dają RIA, ułatwiają budowanie interfejsów lepiej oddających zachowanie świata rzeczywistego.
Przykład praktyczny. Każdy, kto miał niewątpliwą nieprzyjemność wypełniać wniosek o odszkodowanie z tytułu stłuczki, pamięta skomplikowany formularz, za który nie wiadomo jak się zabrać. Niżej przykładowe uczłowieczenie tego problemu.

Najpierw zastąpimy opis szkody graficzną prezentacją tego, co nam się wgniotło, a co odpadło. Dużo łatwiej kliknąć niż opisać, zwłaszcza gdy nie jesteś ekspertem motoryzacyjnym (rysunek 12.6).

 

Rysunek 12.6. Graficzna reprezentacja szkody. Źródło: http://adobe.com

Teraz ułatwmy przygotowanie opisu zdarzenia. Rysowanie nie jest mocną stroną większości z nas, ale ułożenie dwóch elementów nie sprawi nikomu problemu (rysunek 12.7).

 

Rysunek 12.7. Opis zdarzenia. Źródło: http://adobe.com

Na koniec dajemy możliwość wysłania formularza online lub wygenerowania z tych wszystkich graficznych „zabawek” klasycznego formularza w PDF. Użytkownik może też zapisać formularz lokalnie i wrócić do jego wypełniania później (rysunek 12.8).

Rysunek 12.8. Wyniki do pobrania jako klasyczny formularz w PDF. Źródło: http://adobe.com

Ostatecznie firma ubezpieczeniowa otrzymuje wszystko, co jej potrzebne, a użytkownikowi oszczędzamy mnóstwo znaków zapytania podczas procesu wypełniania formularzy.

RIA doskonale nadaje się do budowania wszelkiego rodzaju przeglądarek (map, zdjęć, produktów), konfiguratorów produktów, wizualizacji danych. Powstają pierwsze systemy transakcyjne oparte na technologii RIA — dzięki interakcji zbliżonej do aplikacji desktopowych są w opinii użytkowników bezpieczniejsze i przyjemniejsze w użyciu.

Jak pogodzić multimedia i Flash z wytycznymi usability?

  • Informować o wielkości plików i czasie ładowania.
  • Informować o postępie w pobieraniu.
  • Zawsze udostępniać podgląd danego pliku multimedialnego, który zachęci użytkownika do pobrania odpowiedniego dekodera, wtyczki.
  • Staropolskie przysłowie mówi o tym, że najbezpieczniej jest używać wtyczek i multimediów o jedną wersję starszych od najnowszych.
  • Zastanów się nad dostępnością tworzonych multimediów.
    -  Dostępność klipów wideo dla głuchoniemych — konieczne są napisy.
  • Użytkownicy nienawidzą poruszającego się tekstu typu „taśmociąg”. Generalnie uważają, że nie niesie on nigdy ważnej treści i nie czytają go z zasady.
  • Użytkownicy nienawidzą muzyki na stronach WWW. Dźwięki współgrające z interfejsem są dużo lepiej odbierane.
  • Nawigacja 3D nie jest popularna (ilu z Was ma prawo jazdy, a ilu licencję pilota?). Prawie zawsze efektywniejsze są mechanizmy nawigacyjne oparte na 2D.
    -  Unikaj naśladowania świata rzeczywistego, nawigacja internetowa jest przecież wygodniejsza (np. błyskawiczne „przenoszenie się” dzięki linkom) (rysunek 12.9).

 

Rysunek 12.9. SearchScape — trójwymiarowa mapa informacyjna Manhattanu. Bardzo ciekawy eksperyment, ale codzienna nawigacja w takim serwisie byłaby udręką. Źródło: http://searchscapes.net

Tagi

  • Nie dodano jeszcze żadnych tagów

  • Wyszukiwarka


    Tomasz Karwatka

    Tomasz Karwatka

    Optymalizacja sklepu

    Informacje o nowościach

    Nowe publikacje, case study i raporty.



    Partnerzy:

    • Ideacto
    • helion.pl
    • 7point
    • cary
    • biznes 2.0