Pomiń łącza nawigacjiStrona główna > Kurs Usability > Prawdziwe problemy z którymi się zmierzysz > Dobre rady zawsze w cenie

Dobre rady zawsze w cenie - tomik99 2009-07-24 16:31:55

Teraz przeczytasz coś, czego się nie spodziewasz. W następnych akapitach przekonam Cię, że nie warto czytać publikacji takich jak ta. Już jesteś ciekaw? No to zaczynamy!

Co jakiś czas publikowane są zestawy porad oraz wzorce projektowe. Dobrym przykładem zestawu wzorców projektowych jest serwis http://developer.yahoo.com/ypatterns/ czy http://interface.fh-potsdam.de/infodesignpatterns/patterns.php. Z pewnością wzorce projektowe są pomocne.

Co jakiś czas publikowane są też złote zasady usability typu: „Zamiast linku do wyszukiwarki umieść bezpośrednio pole wyszukiwania”. Porady te wydają się w pełni logiczne i zazwyczaj wszyscy chętnie się do nich stosujemy. Donald Norman przeprowadził mały eksperyment: na stronach, które używały linków zamiast pola wyszukiwania, wdrożył poradę. Oczywiście ilość wyszukiwań wzrosła, i to aż o 91%! Niestety, w obrębie tych serwisów ludzie generalnie mało korzystali z wyszukiwarki (tylko 1,5%). Wzrost użycia wyszukiwarki realnie wyniósł, zatem do około 2,9%. W tym wypadku może się okazać, że całe wdrożenie się nie zwróci.

Idąc dalej, Donald Norman postanowił przyjrzeć się innym zaleceniom i wzorcom. Na warsztat wziął potężną prace badawczą dotyczącą e-commerce. W swojej pracy Michael Bernard zbadał oczekiwania internautów względem sklepów internetowych. Na bazie opinii użytkowników stworzył mapę optymalnego rozlokowania elementów w sklepie internetowym. Z mapy wynika, gdzie umieścić wyszukiwarkę, gdzie koszyk — wszystko podane jak na dłoni. Norman postanowił zbadać sensowność tych porad. Przebadał 44 użytkowników i 13 sklepów. Sprawdzał korelację pomiędzy zgodnością sklepu z wzorcem a jego skutecznością sprzedażową i odczuciami konsumenta. Uzyskał interesujący wynik. Brak korelacji. Co to oznacza? Czy już teraz możesz przestać czytać tę publikację?

Prawda jest taka, że wszystkie porady i wzorce projektowe to tylko teoria, którą należy zweryfikować pod kątem zachowań Twoich użytkowników. Z tego właśnie powodu jestem ostrożny w eksperckim wypowiadaniu się o serwisie WWW. Dopiero przeprowadzenie testów z użytkownikami pozwala ocenić, czy serwis jest zrozumiały.

Tagi

  • Nie dodano jeszcze żadnych tagów

  • Wyszukiwarka


    Tomasz Karwatka

    Tomasz Karwatka

    Optymalizacja sklepu

    Informacje o nowościach

    Nowe publikacje, case study i raporty.



    Partnerzy:

    • Ideacto
    • helion.pl
    • 7point
    • cary
    • biznes 2.0