Pomiń łącza nawigacjiStrona główna > Kurs Usability > Jakość serwisów WWW > Czas ładowania

Czas ładowania - tomik99 2009-07-24 16:33:14

Ogólnie przyjęło się, że dobry serwis to taki, który szybko się ładuje. Badania przeprowadzone przez Jakoba Nielsena już wiele lat temu pokazały, że wiodące serwisy e-biznesowe ładują się w czasie poniżej 10 sekund. Zbyt długi czas odpowiedzi lub ładowania się może stanowić jedną z najważniejszych przesłanek do zrezygnowania z odwiedzenia serwisu WWW. Niekiedy zdarza się, że z różnych miejsc czas dostępu do serwisu diametralnie się różni. Testując czas ładowania się serwisu z jednego miejsca, nie ma się pewności, jak zachowuje się on u pozostałych użytkowników. Pomocne okazują się tutaj rozwiązania automatyzujące testy dostępności serwisu. Aplikacje te badają poprawność działania serwisu oraz prędkość ładowania się z różnych lokalizacji. Jedną z tego rodzaju aplikacji jest serwis na www.czytodziala.pl (rysunek 11.2).

Rysunek 11.2. Jeden z raportów dotyczących czasu ładowania wygenerowany przez CzyToDziala.pl. Widać, że w ciągu danego dnia serwis odpowiadał bardzo niestabilnie. Niektórzy użytkownicy napotkali na znacząco dłuższy czas ładowania się serwisu

Czas ładowania serwisu można też badać w sposób „ręczny” — posługując się narzędziami działającymi z poziomu komputera lokalnego. Pomocne okażą się tutaj np. narzędzie takie jak Web Accessibility Toolbar (www.nils.org.au/ais/web/resources/toolbar/index.html) dla Internet Explorer lub Web Developer Toollbar (www.chrispederick.com/work/web-developer/) dla Firefox.

Zdarzają się także przypadki, gdy serwis zupełnie nie działa. Tutaj także pomaga monitoring dostępności. Aplikacja monitorująca potrafi zaraz po awarii powiadamiać użytkownika (np. na e-mail, przez SMS lub Gadu-Gadu) o zdarzeniu. Można wtedy błyskawicznie podjąć kroki zmierzające do naprawienia błędu.

Dostępność serwisu

Dostępny serwis WWW umożliwia korzystanie zeń wszystkim użytkownikom. Dostępność zapewnia zgodność serwisu ze standardem WAI (www.w3.org/WAI/).

Swoje strony można przetestować, wykorzystując darmowe narzędzie na www.contentquality.com. Cynthia wypunktuje niezgodność strony ze standardem WAI na trzech poziomach (pierwszy jest wymagany, drugi zalecany, trzeci może, ale nie musi być spełniony). Wspomniane już wcześniej dodatki do Internet Explorer oraz Firefox także umożliwiają uruchomienie testu dostępności dla serwisu. W sieci pojawiają się także narzędzia umożliwiające sprawdzenie naszego serwisu pod kątem dostępności dla urządzeń mobilnych (rysunek 11.3).

Rysunek 11.3. Pod adresem http://ready.mobi można znaleźć walidator, który oceni, w jakim stopniu nasza strona odpowiada wymogom telefonów komórkowych. Serwis marketing.org.pl, niestety, nie został oceniony zbyt wysoko i prawdopodobnie korzystanie z niego na telefonie komórkowym będzie uciążliwe

Tagi

  • Nie dodano jeszcze żadnych tagów

  • Wyszukiwarka


    Tomasz Karwatka

    Tomasz Karwatka

    Optymalizacja sklepu

    Informacje o nowościach

    Nowe publikacje, case study i raporty.



    Partnerzy:

    • Ideacto
    • helion.pl
    • 7point
    • cary
    • biznes 2.0