Pomiń łącza nawigacjiStrona główna > Kurs Usability > e-commerce > Systemowe podejście do rozwoju

Systemowe podejście do rozwoju - tomik99 2009-07-24 16:32:55

Zbyt często widzę projektantów interakcji pracujących zrywami na zlecenie klienta. Najlepsze biznesy znane są z tego, że ciągle się doskonalą. Nie mam tu na myśli wielkich redesignów, ale codzienne drobne usprawnienia. Tworzenie produktu w metodologii user-cenntered design nigdy się nie kończy, tak jak nigdy nie kończy się walka z konkurencją. Proponuję systemowe podejście do rozwoju serwisów WWW.

Podejście systemowe rozumiem jako realizację dwóch założeń:

  • Można zmienić ludzi, a system przetrwa i będzie nadal się rozwijał.
  • Znamy wpływ każdego działania na system.

Podejście systemowe do rozwoju serwisu WWW to w zasadzie wprowadzenie narzędzi takich jak:

  • System kontroli wersji dla programistów (niekiedy stosuje się go także do dokumentów, ale może być trudny w obsłudze, dla mnie jest trudny w obsłudze).
  • System zgłaszania i śledzenia błędów. Taki system pozwoli monitorować wszystkie zgłoszone problemy i postępy prac nad nimi. Dostępne darmowe systemy to Bugzilla oraz Mantis. Oba są dość trudne w obsłudze dla laików, więc można albo stworzyć dla klientów prosty formularz zgłaszania błędów (aby wpadały i tak do Mantisa czy Bugzilli) albo przyuczyć ich klientów do korzystania z Bugzilli czy Mantisa. Ostatecznie można wszystkie maile od użytkowników samodzielnie wklejać jako tickety do systemu.
  • System zarządzania wiedzą (współpracy grupowej). Używamy BusinessWiki (dlatego że ją tworzymy i dlatego że nam się podoba; możesz założyć demo wiki na http://onbusinesswiki.com), ale można użyć dowolnej wiki lub oprogramowania specjalistycznego typu BaseCamp. Ważne, aby system zapewniał możliwość grupowego tworzenia dokumentacji (np. mapa drogowa, plany testów), zapisywania pomysłów na rozwój systemu, delegowania zadań (wystarczy prosta lista ToDo).

Wróciłem do biznesu konsultingowego po roku przerwy (podczas którego rozwijałem własne oprogramowanie) i po gruntownym przemyśleniu projektów, które kiedyś realizowałem, jestem zdania, że najsensowniejszym rozwiązaniem dla każdego klienta jest zakup usługi typu usability maintenance. Taka usługa opiera się na wykonywanych co miesiąc pracach poprawiających poszczególne elementy serwisu. W kolejnych cyklach definiuje się wyzwania (np. zwiększyć ilość subskrypcji newslettera), tworzy się prototypy, bada je, a następnie wdraża. Po określonym czasie weryfikuje się założony wskaźnik. Jeśli uległ poprawie, rozwiązanie zostaje, jeśli uległ pogorszeniu, ponawia się cykl zmian. W ten sposób uzyskuje się w pełni mierzalny zapis zmian serwisu. Dodatkowo, dokumentując przebieg takiej pracy, tworzy się swoistą pamięć organizacji. Można wyobrazić sobie nową osobę, która ma zająć się serwisem. Dzięki zapisom zmian i ich efektów nie popełni ona błędów swych poprzedników. Możemy wtedy mówić o prawdziwym, nieustającym rozwoju.

Tagi

  • Nie dodano jeszcze żadnych tagów

  • Wyszukiwarka


    Tomasz Karwatka

    Tomasz Karwatka

    Optymalizacja sklepu

    Informacje o nowościach

    Nowe publikacje, case study i raporty.



    Partnerzy:

    • Ideacto
    • helion.pl
    • 7point
    • cary
    • biznes 2.0