Pomiń łącza nawigacjiStrona główna > Kurs Usability > e-commerce > Skuteczność i efektywność

Skuteczność i efektywność - tomik99 2009-07-24 16:32:17

Mierniki skuteczności w e-commerce stają się w Polsce standardem wielu działań. To bardzo dobrze. Rynek wyraźnie dojrzewa w tym obszarze, umożliwiając coraz bardziej świadome prowadzenie biznesu. Nadal jednak spotyka się sporo nieporozumień w tych obszarach. Zanim przejdziemy dalej, chciałbym odnieść się do jednego ważnego aspektu.

Czym jest skuteczność (uwaga, będzie kilka przypisów)? Uniwersalny słownik języka polskiego wydawnictwa PWN opisuje „skuteczny” jako: „1. Dający pożądane wyniki; 2. Taki, którego działalność przynosi efekty” . Norma ISO 9000:2005 definiuje skuteczność jako „stopień, w jakim planowane działania są zrealizowane i planowane wyniki osiągnięte”. Skuteczność promocji określa spełnienie przez promocję wyznaczonych jej celów dzięki właściwemu doborowi adresatów, odpowiedniej argumentacji oraz informacji dostarczonej adresatom oraz dzięki doborowi odpowiednich środków przekazu .

Należy w tym momencie wspomnieć także o pojęciu efektywności. Efektywność wyraża relację nakładów finansowych ponoszonych na działania promocyjne do efektów finansowych uzyskanych w wyniku tychże działań . Przy takich definicjach efektywności i skuteczności może okazać się, że niektóre działania promocyjne okażą się skuteczne, ale nieefektywne. Dla przykładu: podczas kampanii wprowadzającej nowy produkt na rynek zazwyczaj następuje wzrost jego sprzedaży (czyli kampania jest w jakimś stopniu skuteczna), jednakże może się okazać, że nakłady poniesione na promocję przewyższają wpływy ze sprzedaży produktu. Działania są nieefektywne. Należy zauważyć, że duże znaczenia ma przyjęty tutaj horyzont czasu. W dłuższym okresie (dłuższa sprzedaż produktu) może się okazać, że kampania była efektywna. Uczulam na te niuanse wszystkich, którzy podejmują się współpracy w modelach success fee. Może okazać się, że definicja sukcesu dla obu stron jest zupełnie inna.

Moi klienci często myślą, że w sklepie najważniejszy jest design, albo dobra nazwa, albo dobre logo itp. Tymczasem ostatnio przytrafiła mi się historia, która każe mi myśleć, że dla większości kupujących najważniejsza jest tak naprawdę cena i dostępność. Sprawa dotyczy naszego sandboxa na serwerach produkcyjnych dostępnego przez to dla wszystkich, pod adresem http://test2.iai-shop.com. Nie tylko nazwa informuje o tym, że jest to sklep testowy, ale niektóre napisy i ogólny śmietnik, który świadczy o typowym sandboxie. Również dane kontaktowe są bzdurne Sklep działa, ponieważ jest on oparty o standardowe oprogramowanie IAI-Shop.com. Jego elementy mają już jednak charakter czysto przypadkowy. To wszystko nie przeszkadzało jednemu Panu znaleźć sklep test2 w Google i złożyć zamówienie na mikrofalówkę. Po jakimś czasie zaczął on do nas dzwonić i pisać e-maile dopytując się kiedy otrzyma wreszcie upragnioną mikrofalówkę, którą wypatrzył w tym sklepie i była ona o 200zł tańsza niż w innych sklepach. Tłumaczenie mu, że jest to sklep testowy zupełnie nie dało rezultatów. On myślał, ciągle, że nie chcemy mu jej sprzedać, a nie że to jest serwer testowy. Napisał w jednym z e-maili: „(...)Jeżeli potwierdzacie zamówienie, a jednocześnie żądacie wpłaty na konto i nie dostarczacie towaru - to jak to nazwać?  Jeżeli jesteście firmą informatyczną, to tym bardziej postronny klient nie powinien mieć dostępu do tych witryn, a jeżeli zdarzyło się, że miał, to należy natychmiast to wyjaśniać, a nie czekać tydzień i powtórnie potwierdzać przyjęcie zamówienia.(...)”. Myśleliśmy, że człowiek ten jest niepoczytalny. Parę dni później, taka sama sytuacja miała miejsce z Panią, która zamówiła patelnię, która była o 50zł taniej niż w innych sklepach. Od tego momentu umieściliśmy na wejściu i w każdym miejscu sklepu informację, że jest to sklep testowy. Niestety wielu ludzi patrzy wyłącznie na cenę, co zresztą wykorzystują internetowi oszuści. Zmieniło się również nasze spojrzenie na design i budowę sklepu.
Paweł Fornalski, CEO & Founder, IAI S.A.


Wyszukiwarka


Tomasz Karwatka

Tomasz Karwatka

Optymalizacja sklepu

Informacje o nowościach

Nowe publikacje, case study i raporty.



Partnerzy:

  • Ideacto
  • helion.pl
  • 7point
  • cary
  • biznes 2.0