Pomiń łącza nawigacjiStrona główna > Kurs Usability > e-commerce > Innowacje w e-biznesie

Innowacje w e-biznesie - tomik99 2009-07-24 16:32:54

W e-biznesie projektowanie innowacji to często projektowanie obejść częstych błędów, które popełniają nasi klienci. Czy zdarzyło Ci się dostać coś, czego nie zamawiałeś? Zamawiałeś żółte skarpetki, a przysłali czerwone. Może jednak było tak, że na zdjęciu były żółte skarpetki, ale nie zauważyłeś pola drop-down, w którym domyślnie zaznaczono czerwone. Ktoś, kto projektował stronę produktu, przeczytał w książce o usability, że należy ustawiać domyślną wartość w polu, aby ułatwić przejście dalej, no i ustawił. Niestety, wielu klientów popełnia taki błąd. Z tego też powodu na stronie e-Lady.pl pole z wyborem koloru domyślnie jest ustawione tak, aby nie można było wrzucić do koszyka produktu bez świadomej jego zmiany (rysunek 6.12).


 
Rysunek 6.12. Strona produktu na e-Lady.pl. Klient nie przejdzie dalej, zanim świadomie nie wybierze koloru produktu. Źródło: http://e-Lady.pl

W sposób innowacyjny do problemu podszedł sklep endless.com. Już na liście produktów wybiera się kolor towaru (rysunek 6.13).

 

Rysunek 6.13. Sklep endless.com pozwala zobaczyć i wybrać kolor już na stronie listy produktów. Źródło: www.endless.com

Kupując buty, kierujemy się głównie wygodą. Im bardziej wygodne buty, tym mniej niezadowolonych klientów. Idąc tym tropem, sklep shoeline.com prezentuje przy każdym produkcie, jak często jest on zwracany (rysunek 6.14).


 
Rysunek 6.14. Nowy atrybut produktu — jak często ten produkt jest zwracany. Źródło: http://shoeline.com

Historia zwrotów pozwala ocenić klientom, czy dany but jest wygodny. Zyskują wszyscy, bo sklep nie chce zwrotów, a klienci nie chcą niewygodnych butów. Projektanci sklepu dali klientowi dodatkowy czynnik decyzyjny, niedostępny w tradycyjnym sklepie.

Wybierając lodówkę, telewizor czy elementy dekoracji wnętrza, zazwyczaj konsultujemy nasz wybór. Sklep Netshops.com (właściwie to sieć sklepów) stworzył prosty mechanizm wspólnych zakupów. Zaproszona osoba współdzieli z nami listę ulubionych produktów, widzi, co oglądamy, i może prowadzić z nami rozmowę przez chat. Sklep mydeco.com nie sprzedaje mebli jak cała konkurencja. Mydeco.com sprzedaje marzenia o pięknym wnętrzu. Wybieramy jedno z interesujących wnętrz (można nawigować także po wnętrzach znanych osób). Sklep pokazuje listę produktów składających się na wnętrze. Za drogo? Nie ma problemu wystarczy przesunąć suwak na zakresem cen niżej, a sklep zaproponuje tańsze odpowiedniki i pokaże, jak nasze wnętrze będzie wyglądać teraz (rysunek 6.15).

Rysunek 6.15. Mydeco.com pozwala dopasować wystrój wnętrza do naszego budżetu. Źródło: http://mydeco.com

W podobny sposób działa Landsend.com. Sklep sprzedaje odzież. Kupując niektóre produkty (np. stroje kąpielowe), można nawigować za pomocą potrzeb — chcę optycznie wydłużyć nogi — klik i już mam propozycje sklepu. Nie sprzedajemy produktów, ale marzenia, oczekiwania, doświadczenie.

Costalcontacts.com idzie dalej w innowacjach i proponuje inne podejście do zakupów w internecie. Wybierz interesujące Cię okulary, dostarczymy za darmo — przymierz sobie na spokojnie w domu i odeślij te, które Ci się nie podobają, a zapłać za te, które wybierzesz (rysunek 6.16).

Rysunek 6.16. Costalcontacts.com pozwala swoim klientom przymierzyć okulary w domu i zwrócić te, które się im nie spodobają. Źródło: http://costalcontacts.com

W dobie kryzysu udało mi się namówić moją niedawną konkurencję, aby pod ich domenami postawić nasz sklep i dać im tylko procent od sprzedaży. 80% konkurencji się zgodziła, bo wie, że ciężko jest w branży i nic nie ugrają przy GPS24.pl. Zyskaliśmy między innymi: sklep-gps.pl, sklep-gps.com.pl, nawigacjasatelitarna.com, nawigacjegps.pl, nawigacjasamochodowa.com.pl. Podobny projekt polega na rozstawianiu pionków — czyli tworzeniu sklepów satelitów. Dzięki napisanemu przez nas programowi partnerskiemu możemy stawiać klony naszego sklepu pod różnymi domenami, dając zarabiać właścicielom domen procent od sprzedaży. Dzięki czemu np. gps.moto.pl, gps.telepolis.pl zyskują bezdotykowy sklep i zasób słów kluczowych do promocji swoich serwisów głównych. Sklep satelita korzysta z tej samej bazy co główny GPS24.pl, ale ma swój CSS, więc każdy może mieć swój własny sklep. Sprzedaż ze sklepów satelitów stanowi 20 – 25% całości sprzedaży.
Maciej Białek, właściciel GPS24.pl, założyciel iBroker.pl

Pokazując tak różnorodne przykłady, chcę Cię przekonać, że projektowanie interakcji to projektowanie biznesu. Wymaga dobrego zrozumienia użytkowników i ich potrzeb, ale wymaga także dużej dozy kreatywności. Nie wszystko da się przeanalizować, często trzeba podjąć ryzyko eksperymentu i cóż… uczyć się na błędach. O tym za chwilę.

Tagi

  • Nie dodano jeszcze żadnych tagów

  • Wyszukiwarka


    Tomasz Karwatka

    Tomasz Karwatka

    Optymalizacja sklepu

    Informacje o nowościach

    Nowe publikacje, case study i raporty.



    Partnerzy:

    • Ideacto
    • helion.pl
    • 7point
    • cary
    • biznes 2.0