Pomiń łącza nawigacjiStrona główna > Kurs Usability > e-commerce > Innowacje

Innowacje - tomik99 2009-07-24 16:32:48

Innowacja to pomysł wdrożony w życie. Nie trzeba nikogo przekonywać, że innowacja jest dziś motorem napędowym e-biznesu. Niestety, zbyt długo utożsamiano ludzi od usability z typowymi audytorami szukającymi błędów w cudzej pracy. Dziś szuka się raczej projektantów interakcji — osób, które potrafią wymyślić, zaprojektować i przebadać coś, co użytkownikom przyniesie konkretne korzyści (choćby tą korzyścią było dużo dobrej zabawy z gry flashowej).

Tworząc e-biznes, należy szczególną uwagę poświęcić zapewnieniu warunków do kreatywnej pracy. W wielu firmach ciągle jeszcze nie udaje się stworzyć środowiska, które sprzyjałoby kreatywności, innowacji i ciągłemu rozwojowi. Wynika to między innymi z błędnych przekonań na temat kreatywności. Z pomocą Michała Semczyszyna (możesz pisać do Michała na msemczyszyn@divante.pl), z którym na co dzień pracuję przy oprogramowaniu Liveblend.com, rozprawimy się z głównymi mitami dotyczącymi kreatywności. Poniżej kilka porad od Michała.

Kreatywność nie jest przeznaczona dla nielicznych!

Wiązanie kreatywności z ludźmi wybitnie utalentowanymi i niezwykłymi to mit. Kreatywność nie jest zastrzeżona dla wąskiego grona wybrańców. Dzieje się tak, ponieważ kreatywność człowieka ukształtowana jest z trzech komponentów: wiedzy, motywacji i umiejętności twórczego myślenia. Wiedza oznacza naszą znajomość dziedziny, w której pracujemy. Motywacja to gotowość do twórczego działania. Umiejętność twórczego myślenia dotyczy z kolei elastyczności w podchodzeniu do problemu i umiejętności wykorzystywania w pełni swojego potencjału twórczego.

Kreatywność to celowy proces generowania i rozwijania pomysłów w kontekście rozwiązywania konkretnego problemu. Dlatego tak istotne jest, żebyśmy pracowali w dziedzinie, którą naprawdę lubimy. Przyswajanie nowej wiedzy będzie wtedy stanowiło przyjemność samą w sobie, a kreatywne myślenie będzie ujawniać się znacznie częściej.

Wysoka inteligencja nie jest wyznacznikiem kreatywności

Inteligencja koreluje z kreatywnością tylko do pewnego momentu. Powyżej umiarkowanej wartości IQ (120) dalszy wzrost inteligencji nie wpływa na poziom kreatywności. Dlatego nie warto sprawdzać, czy ktoś jest kreatywny, stosując testy inteligencji.

Mając w pamięci komponenty kreatywności wymienione w punkcie pierwszym, lepiej dowiedzieć się, co motywuje daną osobę do pracy nad danym zagadnieniem, jaka jest jej wiedza i chęć uczenia się nowych rzeczy.

Wiek nie gra roli

Dla twórczego myślenia istotne znaczenie ma zarówno wiedza ekspercka, która pozwala dostrzec i zrozumieć ważne aspekty problemu, jak i niekonwencjonalne myślenie i umiejętność chwilowego oderwania się od rzeczywistości.

Dlatego w zespołach kreatywnych należy zadbać o równowagę pomiędzy weteranami i nowicjuszami albo wręcz osobami z zewnątrz firmy. Jest to szczególnie ważne, jeśli uczestnikom zespołu brakuje umiejętności patrzenia na problem z różnych perspektyw i istnieje tendencja do podejmowania konwencjonalnych decyzji.

Da się zwiększyć poziom kreatywności

Czy kiedykolwiek myślałeś, że sam jesteś wystarczająco kreatywny i nie potrzebujesz żadnych technik? Jeśli tak, wykonaj eksperyment. Zastanów się nad rozwiązaniem problemu, np.: „W jaki sposób można przekonać mieszkańców miasta do częstszego korzystania z usług komunikacji miejskiej?”. Wypisz na kartce swoje propozycje.

Następnie skorzystaj z techniki, która polega na wcieleniu się w rolę postaci i rozwiązaniu problemu z jej perspektywy. Wyobraź sobie, że jesteś naukowcem NASA. Przyjmij jego punkt widzenia. Pomyśl, jak naukowiec z NASA rozwiązałby ten problem? Co byłoby w tym problemie istotnego dla niego, a co nie? Wypisz na kartce nowe propozycje. A potem powtórz ten sam proces, wcielając się jeszcze w role Edwarda Kiepskiego, księdza i ślepca.

Na koniec porównaj rezultaty, które udało ci się uzyskać, generując pomysły spontanicznie i przy użyciu prostej techniki, i określ, kiedy byłeś bardziej kreatywny.

Presja czasu zabija kreatywność, ale… nie zawsze

Ludzie są mniej kreatywni, kiedy pracują pod presją czasu. Badania Theresy Amabile, profesor Harvard Business School, wykazały, że w dniach największego obciążenia pracą kreatywność pracowników malała co najmniej o 45%.

Jeśli jednak potrzebujesz wykonać zadanie w krótkim terminie, pamiętaj, żeby jasno zakomunikować pracownikom, dlaczego tak bardzo zależy Ci na czasie. Kiedy ludzie wiedzą, że robią coś ważnego i mają poczucie, że realizują misję, istnieje większe prawdopodobieństwo twórczego myślenia.

Pieniądze nie zmuszają do twórczego myślenia

Oczywiście, ludzie oczekują uczciwej zapłaty za swoje działania. Jednak w większości przypadków bardziej niż pieniądze cenią środowisko pracy, w którym wspiera się, szanuje i rozpoznaje kreatywne dokonania.

Jednym z komponentów kreatywności jest motywacja. Wyróżniamy motywację zewnętrzną i wewnętrzną. Motywację zewnętrzną stanowią np. premie i awanse. Motywacja wewnętrzna z kolei to potrzeba realizowania się w konkretnej dziedzinie i potrzeba uznania za swoje pomysły i dokonania. I dlatego jeśli będziesz zatrudniał pracowników, którzy w pracy realizują swoje pasje, czyli tych, którzy zazwyczaj są najbardziej kreatywni, lepiej ich zmotywujesz, kiedy będziesz często otwarcie ich chwalił, niż wtedy, gdy zastosujesz nagrody pieniężne.

Kreatywność to pochodna optymizmu

Przygnębienie i strach są wrogiem kreatywności. Mit romantycznego artysty, który tworzy w bólu i cierpieniu, już dawno stracił na znaczeniu. Z obserwacji grup kreatywnych przy pracy jasno wynika, że jedynie pozytywne emocje wpływają na pobudzenie twórczego myślenia i atmosferę sprzyjającą swobodnej wymianie pomysłów i wzajemnemu inspirowaniu się. Dbając o dobry nastrój pracowników, tworzysz podłoże dla innowacji.

Warto zaszaleć!

Ważne jest, by pracownicy, wyrażając nowe sugestie, nie czuli się skrępowani. Równie istotna jest możliwość przeglądania pomysłów innych osób, między innymi przy wykorzystaniu oprogramowania do zarządzania pomysłami.

Szalone i niepraktyczne pomysły stanowią bogate źródło inspiracji. Odpowiednio zmodyfikowane, często prowadzą do powstania nowych idei, gotowych do zrealizowania. Właśnie dlatego jedną z zasad burzy mózgów jest tworzenie jak największej liczby pomysłów, bez względu na ich jakość. Im więcej odrębnych pomysłów, nawet jeśli część nigdy nie zostanie wykorzystana, tym większa szansa, że pojawią się wśród nich naprawdę innowacyjne rozwiązania.

Wyraźna struktura sprzyja kreatywności

Raymond Queneau, poeta, prozaik i eseista francuski, powiedział: „Klasyk, który pisze tragedię i przestrzega pewnych reguł, więcej ma swobody niż poeta, który zapisuje wszystko, co przychodzi mu do głowy, pozostając niewolnikiem reguł sobie nieznanych”. Podobnie jest z kreatywnością.

Dzięki regułom, które sobie narzucamy, paradoksalnie mamy więcej swobody niż w sytuacji, gdy pracujemy w chaosie, nie wiedząc, w jaki sposób i dokąd zmierzamy. Wyraźna struktura sesji kreatywnej umożliwia skupienie się na celu i utrzymanie w ryzach kreatywnego procesu, by nie przerodził się w rozmowy o niczym lub ostrą wymianę argumentów.

Współpraca w zespole działa lepiej niż współzawodnictwo

Ludzie myślą w sposób bardziej kreatywny, kiedy współpracują ze sobą, niż wtedy, gdy współzawodniczą. Z rywalizacją mamy do czynienia zawsze wtedy, gdy po zakończeniu jakiegoś procesu (np. rozwiązanie problemu, rekrutacja), łatwo jest wskazać wygranych i przegranych.

Często powstrzymuje to tendencje do dzielenia się ważnymi informacjami. A przecież najbardziej kreatywne zespoły to te, w których występuje otwarta dyskusja i pełna wymiana informacji.

Więcej o tworzeniu kreatywnej firmy możecie dowiedzieć się z darmowego e-booka, który przygotowaliśmy z Michałem Semczyszynem. Można go pobrać z www.liveblend.com/ebook.

Jak pracują kreatywne firmy?

Każda firma zajmująca się e-biznesem i każdy projektant interakcji powinni wykazywać się kreatywnością. Osobiście uwielbiam historię kreatywnych firm i ludzi, które pokazują nam, że wdrażanie kreatywnych pomysłów nie jest wcale tak trudne i można robić to już dziś.

Firmy, które opisałem niżej, pracują często w metodologii user-centered design. Rozpoznają potrzeby klienta i tworzą prototypy, które ulepszają aż do uzyskania satysfakcjonujących rezultatów. O user-centered design w tej publikacji będę wspominał jeszcze niejednokrotnie.

IDEO

IDEO (http://ideo.com) jest jedną z najbardziej innowacyjnych firm. Zajmują się szeroko rozumianym projektowaniem. To oni stworzyli pierwszą mysz komputerową, zaproponowali pojęcie koszyka w sklepach internetowych, współtworzyli pierwszy komputer kieszonkowy, który odniósł sukces (palm). Jedna z dywizji IDEO — Skyline — zajmuje się projektowaniem zabawek. W książce Weird Ideas That Work, Robert Sutton opisał, jak w Skyline pracuje się nad nowymi zabawkami. Firma prowadzi rejestr wszystkich pomysłów, które pojawiają się na burzach mózgów i w trakcie luźnych rozmów. W roku 1998 w Skyline (pracowało tam wtedy 10 osób) powstało 4 tysiące pomysłów na nowe zabawki. 230 z nich uznano za wystarczająco dobre, by narysować projekty i zbudować prototypy. Z tych 230 ostatecznie sprzedano 12 projektów do firm takich jak Fisher-Price czy Mattel. Końcowym efektem prac jest zatem 0,3% z ogólnej puli pomysłów. Robert Sutton cytuje szefa Skyline, Brendana Boyle: „Nie można stworzyć dobrych nowych koncepcji bez zrodzenia przy tym ogromu głupich, kiepskich i szalonych pomysłów. Nikt w mojej branży nie potrafi dobrze zgadnąć, które z nich to tylko strata czasu, a które okażą się następną maskotką furby”.

BrainStore

Firma BrainStore (http://brainstore.com) zatrudnia sieć nastolatków do generowania pomysłów. Młode osoby często generują pomysły szalone, zupełnie nieszablonowe. Są one następnie analizowane i obrabiane przez ekspertów, co pozwala zaprezentować klientom skutecznie, acz nieszablonowe sposoby na rozwiązanie ich problemów.

Wild Planet

Także fabryka zabawek Wild Planet (http://wildplanet.com) korzysta z inwencji dzieci, by generować zwariowane pomysły, które stają się inspiracją dla ich produktów (produkują między innymi water talkie — krótkofalówkę do rozmów pod wodą).

BrightHouse

Firma BrightHouse (http://thinkbrighthouse.com) również stawia na generowanie olbrzymiej ilości pomysłów. Ponadto szefowie firmy zdecydowali, że organizacja będzie pracować tylko nad jednym problemem jednocześnie. Zazwyczaj 20 pracowników BrightHouse poświęca kilka miesięcy na poznanie potrzeb klienta i zaproponowanie mu oryginalnych rozwiązań. Jednym z osiągnięć firmy było stworzenie linii perfum Ghost Myst dla Coty Inc. Były to pierwsze perfumy, które pozycjonowano jako dostarczające wartości duchowych, zostały zapachem roku w 1995.

PARC

PARC (wcześniej Xerox PARC, www.parc.com) słynie z wynalezienia wielu rewolucyjnych technologii — od rozwijanego menu po drukarkę laserową. Firma gromadzi nieszablonowe pomysły oraz nieszablonowych ludzi, którym pozwala się pracować nad swoimi badaniami po godzinach w wypadku, gdy oficjalnie uzna się je za nieudane. Tutaj także istnieje kultura szacunku do pomysłów.

Wszystkie te kreatywne firmy mają wspólną cechę — z konsekwencją maniaka zbierają pomysły, idee. Wszystkie skrupulatnie notują, bo wiedzą, że spośród morza pomysłów wyłowią tych kilka, które okażą się sukcesem. Podobną taktykę stosował także Thomas Edison, który w swoich magazynach gromadził tysiące przeróżnych przedmiotów i materiałów, które stawały się inspiracją dla jego inżynierów.

Edge Innovations

Edge Innovations (http://edgefx.com) zasłynęła z hiperrealistycznych mechanicznych stworów na potrzeby przemysłu filmowego. Stworzyli między innymi orkę w skali 1:1 na potrzeby filmu Uwolnić orkę. Model był tak realistyczny, że nikt nie był w stanie rozpoznać, kiedy na ekranie pojawia się prawdziwa orka, a kiedy jej mechaniczny sobowtór. Edge byli w stanie stworzyć nową jakość w filmowych efektach specjalnych dzięki najnowocześniejszej technologii, z którą założyciele firmy spotkali się, pracując w IDEO. Edge odgrywało zatem rolę brokera informacji pomiędzy przemysłem filmowy a twórcami najnowocześniejszych technologii.

Tagi

  • Nie dodano jeszcze żadnych tagów

  • Wyszukiwarka


    Tomasz Karwatka

    Tomasz Karwatka

    Optymalizacja sklepu

    Informacje o nowościach

    Nowe publikacje, case study i raporty.



    Partnerzy:

    • Ideacto
    • helion.pl
    • 7point
    • cary
    • biznes 2.0