Pomiń łącza nawigacjiStrona główna > Kurs Usability > e-commerce > Co nie jest sklepem?

Co nie jest sklepem? - tomik99 2009-07-24 16:32:17

Niekiedy nie projektujemy typowego sklepu internetowego, tylko swego rodzaju protezę. Taka strona nosi czasem miano strony produktowej, katalogu produktów. Geneza takich stron sięga katalogów wydawanych w formie papierowej. Początkowo do sieci przeniesiono pojęcie katalogu produktów wraz z wszystkimi historycznymi zaszłościami (mało interakcji). Dziś strony produktowe tworzą zarówno firmy typowo produkcyjne, jak i handlowe, które nie chcą jeszcze sprzedawać w sieci. Zasada jest prosta: im cykl zakupu danego produktu jest dłuższy (np. samochody, ubezpieczenia), tym ważniejsze staje się znaczenie stron produktowych. W wypadku skomplikowanych produktów konsument przed podjęciem decyzji długo poszukuje informacji.

Wiele osób zastanawia się nad sensownością tworzenia stron produktowych dla dóbr szybko zbywalnych (fast moving consumer goods — FMCG), kupowanych często pod wpływem impulsu. Sam należałem do tych osób i śmieszyły mnie strony frytek, wód mineralnych i makaronów. Uważam, że się myliłem. Jak podaje eMarketer, produkty FMCG są w Stanach Zjednoczonych coraz mocniej obecne w sieci. eMarketer szacuje też, że do końca 2011 roku budżet internetowych reklam FMCG osiągnie roczną wartość 1,8 mld dolarów (przy stałym wzroście na poziomie 20,9%). Wynik ten w dużym stopniu determinują oczekiwania klientów, którzy coraz częściej poszukują tego typu dóbr w internecie, komentują je na blogach i w serwisach społecznościowych.

Projektowaliśmy serwis social-shoppingowy Znam.to. Jakież było zdziwienie zespołu, gdy blisko 30% recenzowanych towarów okazało się produktami spożywczymi. Sprzedaż produktów spożywczych przez internet działa jeszcze słabo, ale konsumenci oczekują informacji na ten temat.

Badanie przeprowadzone przez Prospectiv w drugiej połowie 2007 roku pokazało, że 48% konsumentów szuka w internecie informacji o określonym produkcie, 46% — chce znaleźć promocje i zniżki, a tylko 6% potrzebuje wskazówek dotyczących użytkowania produktu.

W Polsce korzystanie z internetu deklaruje 66% mam, a ponad 85% z nich poszukuje w sieci informacji związanych z pielęgnacją i wychowywaniem dziecka (źródło: GPD Adwise 2007). Dla mamy chcącej jak najtroskliwiej zadbać o swoje dziecko korzystanie z doświadczeń innych matek jest naturalne, a rekomendacja jest istotnym i wiarygodnym źródłem informacji. Odgrywa kluczową rolę w procesie decyzyjnym przy zakupie produktów do pielęgnacji dziecka. Standardowe formy komunikacji kierowane do tej grupy konsumentów charakteryzują się wysokim kosztem dotarcia przy relatywnie niskim zaufaniu odbiorców do reklamy. Poszukując najefektywniejszej metody dotarcia do mam, Nivea Baby przygotowało i przeprowadziła akcję word of mouth „Mamy mają głos”. Głównym celem tego działania było budowanie świadomości nowowprowadzonego produktu Nivea Baby spray do nosa, uzyskanie opinii mam na temat tego produktu oraz zebranie informacji na temat całej kategorii dziecięcych sprayów do nosa, a także zwyczajów i nawyków ich użytkowania. Wyselekcjonowane mamy liderki opinii po zaproszeniu do udziału w akcji swoich 5 koleżanek (zaproszenie musiało skutkować rejestracją zaproszonych mam na stronie www.nivea.pl i wypełnieniem ankiety) otrzymywały pakiet z produktem Nivea Baby spray do nosa do testowania. Następnie miały możliwość podzielenia się swoimi spostrzeżeniami i uwagami z innymi matkami. Specjalnie na potrzeby tej akcji została stworzona sekcja na stronie www.nivea.pl, na której oprócz informacji o akcji, dostępne były również porady odnośnie do używania sprayu do nosa oraz zasady konkursu fotograficznego „Zabawy z Maluszkiem”. Akcja „Mamy mają głos” cieszyła się ogromną popularnością. Mamy-ekspertki rozmawiały średnio aż z 7 koleżankami na temat produktu Nivea Baby spray do nosa. 70% z nich zdecydowanie polecało Nivea Baby spray do nosa, natomiast 93% ekspertek deklarowało zamiar zakupu produktu w przyszłości.
Katarzyna Gola, Marketing Director, Nivea


Wyszukiwarka


Tomasz Karwatka

Tomasz Karwatka

Optymalizacja sklepu

Informacje o nowościach

Nowe publikacje, case study i raporty.



Partnerzy:

  • Ideacto
  • helion.pl
  • 7point
  • cary
  • biznes 2.0