Pomiń łącza nawigacjiStrona główna > Kurs Usability > Co to jest usability? > Usability, budżety i biznes

Usability, budżety i biznes - tomik99 2009-07-24 16:31:47

Jednym z zadań każdego, kto zajmuje się usability, jest niekończące się uświadamianie ludziom w swojej organizacji, że użyteczność ma realny wpływ na wyniki biznesu. Choćby z tego powodu warto włączyć w proces badań usability (np. zaprosić na testy z użytkownikami) przedstawicieli różnych działów organizacji.

Kiedyś Jakob Nielsen opracował oparty na swoich obserwacjach przykład. Nielsen założył, że firma X zatrudnia 10 000 pracowników. Wartość czasu pracy każdego pracownika to 200 złotych za godzinę. W ramach firmy istnieje witryna intranetowa, z której korzystają wszyscy pracownicy. Jedna z informacji na stronie głównej intranetu została sformułowana w niejasny sposób, co sprawiło, że każdy z pracowników poświęcił dodatkowo 5 sekund na zastanawianie się nad tym, co oznacza, ponadto około 10% pracowników kliknęło niepotrzebnie na link, gdyż nie zrozumieli, że nie zawiera on użytecznych informacji. Pracownicy ci stracili dodatkowo 30 sekund na czytanie tekstu, zanim zorientowali się, że nie jest przeznaczony dla nich. Wejście i wyjście z artykułu zajęło im minimum kolejnych 5 sekund.

Teraz policzmy straty:

  1. W pierwszym kroku tracimy 10 000 (pracownicy) * 5 s = 14 h, co kosztuje 2800 zł.
  2. W drugim kroku tracimy 10 000 * 10% * 35 s = 10 h, co kosztuje nas 2000 zł.

Zatem jedna nieużyteczna informacja kosztuje firmę jednorazowo prawie 5000 złotych.

Wydaje mi się, że Jakob Nielsen szczególnie upodobał sobie systemy intranetowe do swoich badań. Z pewnością łatwo jest tam wykazać, jak kosztowne może być słabe usability.

Firma Nielsena prowadziła w latach 2002 i 2007 duże badania systemów intranetowych. Sprawdzano szybkość realizacji zadań (oraz - w wielu wypadkach - czy zadanie w ogóle może zostać wykonane). W 2002 roku wskaźnik zadań wykonanych z sukcesem wyniósł 74%. W 2007 już 80%. Poprawie uległa szczególnie użyteczność intranetów najsłabszych - czas potrzebny na wykonanie zadań zmniejszył się z 55 godzin w 2002 do 35 godzin w 2007.

Oznacza to, że firmy dostrzegają potencjał tkwiący w optymalizacji użyteczności, a optymalizacja ta przynosi konkretne korzyści. Podsumowanie badań znajdziesz na stronie www.useit.com/alertbox/intranet-usability.html.


Wyszukiwarka


Tomasz Karwatka

Tomasz Karwatka

Optymalizacja sklepu

Informacje o nowościach

Nowe publikacje, case study i raporty.



Partnerzy:

  • Ideacto
  • helion.pl
  • 7point
  • cary
  • biznes 2.0