Pomiń łącza nawigacjiStrona główna > Kurs Usability > Co to jest usability? > Ile firmy wydają na usability

Ile firmy wydają na usability - tomik99 2009-07-24 16:31:59

Zazwyczaj porównuje się koszt badań usability do całego kosztu projektu. Dysponuję dwoma badaniami dotyczącymi kosztów usability w projekcie. Oba badania oparto na tych samych założeniach: porównujemy całkowity koszt działań usability do całkowitego kosztu projektu. W badaniu prowadzonym przez Norman/Nielsen na próbce 863 serwisów na usability wydawano około 10% budżetu projektu. W analizach, które przeprowadzam na bieżąco w moich firmach, działania związane z usability konsumują około 13% budżetu projektów.

Ważna jest świadomość, że w dużych projektach udział badań usability w kosztach całego projektu będzie procentowo znacznie niższy, a oszczędności spowodowane mniejszą ilością zmian na etapie wdrażania będą bardziej odczuwalne. Jeśli w ramach projektowania interakcji przeprowadzimy badania usability, które wychwycą większość błędów logicznych dokumentacji, to oszczędności na etapie wdrażania będą naprawdę duże.

Jeśli pracujesz w firmie tworzącej oprogramowanie, to pamiętaj o znamiennym badaniu z 1994 roku przeprowadzonym przez Kaplana, Clarka i Tanga. Opublikowali oni porównawczą analizę kosztów eliminacji błędów w IBM. Okazało się, że eliminacja błędu w chwili, gdy program został wydany, kosztuje tysiące razy więcej niż wyeliminowanie go na etapie dokumentacji. Można przyjąć, że eliminacja błędu na poziomie precyzowania wymagań to koszt 100 złotych. W tym wypadku eliminacja tego samego błędu na etapie projektowania to 300 złotych. Dużo więcej, ale nadal da się przeżyć. Eliminacja błędu z poprzednich etapów na etapie testów produkcyjnych to już kilka tysięcy złotych. Jeśli będziesz używać metod przedstawionych w tej publikacji, większość błędów zostanie wychwycona na poziomie zbierania wymagań i projektowania. Zarówno dla małych, jak i dla dużych firm to po prostu konieczność.

Wiele firm związanych z tworzeniem oprogramowania ma specjalistyczne działy jakości, które zajmują się różnego rodzaju testami. Firmy te koniecznie powinny pomyśleć o włączeniu badań i testów użyteczności do prac swojego działu.

Podsumowując moje rozważania, jeśli wydamy 10 – 13% budżetu na usability zyskamy o 135% efektywniejszy produkt. Im większa skala działania, tym efekty mierzone w gotówce będą bardziej spektakularne. Im mniejsza skala działania, tym efekty mogą okazać się ważniejsze dla przedsiębiorstwa.
 


Wyszukiwarka


Tomasz Karwatka

Tomasz Karwatka

Optymalizacja sklepu

Informacje o nowościach

Nowe publikacje, case study i raporty.



Partnerzy:

  • Ideacto
  • helion.pl
  • 7point
  • cary
  • biznes 2.0