Pomiń łącza nawigacjiStrona główna > Kurs Usability > Co to jest usability? > Czy tanie usability to dobre usability?

Czy tanie usability to dobre usability? - tomik99 2009-07-24 16:32:00

Prawdopodobnie jestem nieobiektywny w tym akapicie, ale nie wierzę, że zewnętrzny konsultant może świadczyć tanie i dobre usługi związane z użytecznością. Należy tutaj wyraźnie rozdzielić kwestię prowadzenia badań użyteczności (będzie o nich mowa dalej) od konsultacji mających realny wpływ na biznes.

Badania użyteczności, jak każde inne badania, są relatywnie coraz tańsze. Posiadając odpowiednią wiedzę, szybko można nabyć praktyki w prowadzeniu testów z użytkownikami, a one są podstawą badań użyteczności. Przeprowadzenie prostego badania użyteczności średniej wielkości sklepu internetowego nie powinno wprawnej osobie zająć więcej niż tydzień roboczy. Wyniki zostaną przedstawione w formie raportu lub prezentacji. Takie badanie jest doskonałą podstawą do dalszego rozwoju serwisu.

Nie da się jednakże zasugerować dobrych rozwiązań bez gruntownego zrozumienia biznesu klienta. Przekonaliśmy się z naszym zespołem o tym podczas projektowania nowego supermarketu spożywczego dla firmy Action. Okazało się, że biznes jest obwarowany tak dużą ilością ograniczeń, że o zakupach w supermarkecie spożywczym trzeba myśleć zupełnie inaczej niż o każdym innym sklepie internetowym. Podobnie rzecz się miała przy projektowaniu apteki internetowej DomZdrowia (szczególnie gdy porusza się temat zakupu leków na receptę). Zupełnie mija się z celem tworzenie propozycji modyfikacji takich serwisów bez dobrego poznania biznesu. Tego nie da się natomiast zrobić, pracując po godzinach.

To, na co chcę zwrócić uwagę, to oddzielenie badań od konsultingu i projektowania. Taki układ jest korzystny dla wszystkich stron. Klienci taniej kupują badania. Firmy specjalizujące się w badaniach optymalizują swój biznes. Konsultanci nie są obciążani logistyką badań. Oczywiście, aby taki model zadziałał, trzeba dużo dobrej woli, współpracy i otwartości.

Z tego powodu coraz częściej uczestniczę w projektach konsultingowych połączonych ze szkoleniami. Firmy chcą posiadać własnych projektantów interakcji, gdyż wtedy mają pewność, że doskonale czują oni biznes firmy. W tym wypadku zewnętrzne agencje i konsultanci budują i wspierają kompetencje zespołu klienta.


Wyszukiwarka


Tomasz Karwatka

Tomasz Karwatka

Optymalizacja sklepu

Informacje o nowościach

Nowe publikacje, case study i raporty.



Partnerzy:

  • Ideacto
  • helion.pl
  • 7point
  • cary
  • biznes 2.0