Pomiń łącza nawigacjiStrona główna > Kurs Usability > Budowa strony WWW > Projektowanie wyszukiwarki

Projektowanie wyszukiwarki - tomik99 2009-07-24 16:32:11

W wielu serwisach wyszukiwarka jest kluczowym narzędziem nawigacji. Od skuteczności jej działania zależy często skuteczność całej witryny. Dla użytkownika wyszukiwarką jest forma: pole formularza do wpisania tekstu, przycisk z wyrazem Szukaj. Odstępstwa od tej konwencji mogą spowodować, że użytkownicy będą mieli trudności z odnalezieniem wyszukiwarki.

Najczęstszym problemem, jaki napotykałem w badaniu wyszukiwarek, było złe określenie lub nieokreślenie zakresu wyszukiwania, w którym działa wyszukiwarka. Użytkownicy oczekują, że wyszukiwarka domyślnie przeszuka całą witrynę. Niekiedy jednak twórcy serwisu zawężają obszar wyszukiwania do działu, w którym znajduje się aktualnie użytkownik. Takie działanie mija się z celem i może jedynie wprowadzić wiele zamieszania.

W chwili obecnej mamy już 6. wersję wyszukiwarki, opartą o 3. technologię. Można więc powiedzieć, że raz na 3 lata zmieniamy całkowicie technologię do wyszukiwania, a raz na półtora roku są wprowadzane gruntowne poprawki. Wyszukiwarka to serce każdego serwisu z dużą ilością czy to treści, czy to towarów, dlatego zawsze powinna być wydajna, a jej indeks aktualizowany jak najczęściej.
Błażej Stachowiak, Dyrektor ds. Wdrożeń Informatycznych, Merlin.pl SA

Klienci często pytają o zaawansowane wyszukiwanie. Kiedy powinno być widoczne i ile powinno mieć opcji. Zasadniczo dobra wyszukiwarka to wyszukiwarka prosta (rysunek 3.13). Wszelkie zaawansowane opcje sugeruję umieszczać już w wynikach wyszukiwania. Przedstawienie zbyt wielu zaawansowanych opcji sprawia, że po pierwsze użytkownicy boją się wyszukiwarki, po drugie mogą jej nie rozpoznać, a po trzecie mogą zadać tak precyzyjne zapytanie, że nie zostanie nic odnalezione. Tymczasem lepiej pokazać więcej wyników wyszukiwania i pozwolić użytkownikowi filtrować według zadanych kryteriów.

Rysunek 3.13. Zasoby Allegro są olbrzymie, ale wyszukiwarka jest prosta i przejrzysta. Dopiero link zaawansowane prowadzi do rozbudowanych mechanizmów wyszukiwania. Źródło: http://allegro.pl
 
Większość sklepów internetowych ma zwykłą, prostą wyszukiwarkę. Wpisuje się wtedy jakiś wyraz lub frazę, a sklep przeszukuje, biorąc pod uwagę nazwę i opis produktu. Zwykle wystarcza to, aby znaleźć poszukiwany przedmiot. Często przy prostej wyszukiwarce jest link do wyszukiwania zaawansowanego, gdzie dodatkowo możemy zdefiniować zakres cenowy czy ograniczyć wyszukiwanie do wybranej kategorii. Nigdy nie sprawdzałem tego w badaniach, ale zawsze wydawało mi się, że z wyszukiwania zaawansowanego korzysta niewielka liczba osób. Dlatego gdy w Kadoro zrobiliśmy wyszukiwanie zaawansowane, postawiłem sobie za cel analizę, jak często użytkownicy korzystają z dodatkowych opcji wyszukiwania. Tutaj należy się jednak drobna uwaga — zamiast odnośnika do wyszukiwania zaawansowanego w naszym sklepie opcje te są zawsze widoczne na ekranie, po prawej stronie. Z założenia miały być niejako „pod ręką”, co na pewno ma jakiś wpływ na częstotliwość korzystania z tej funkcji. Dodatkowe opcje wyszukiwania w Kadoro to rozmiar, kształt, kategoria i kolor. Ponieważ prezentacja samych wartości procentowych nic zwykle nie mówi, a można w ten sposób zafałszować rzeczywistość, publikuję również dane liczbowe. Analiza obejmowała okres od 2008.09.08 do 2008.10.29. W tym czasie:

  • wyszukiwarka została użyta 13622 razy (ok. 267 razy dziennie);
  • kiczba wyszukiwań kolorów wyniosła 3153;
  • liczba wyszukiwań w wybranej kategorii wyniosła 2354;
  • liczba wyszukiwań kształtu wyniosła 1787;
  • liczba wyszukiwań rozmiaru wyniosła 897.

Biorąc pod uwagę wartości procentowe, wychodzi na to, że:

  • kolor został wybrany w 23% przypadków;
  • kategoria została wybrana w 17% przypadków;
  • kształt został wybrany w 13% przypadków;
  • rozmiar został wybrany w 6% przypadków.

Jak widać, liczba osób korzystająca z dodatkowych opcji nie jest wcale znikoma. Warto więc poszerzyć wyszukiwarkę sklepową o dodatkowe opcje.
Grzegorz Skaruz, właściciel Kadoro.pl, Mydlandia.pl i Dantemo.pl


Wyszukiwarka


Tomasz Karwatka

Tomasz Karwatka

Optymalizacja sklepu

Informacje o nowościach

Nowe publikacje, case study i raporty.



Partnerzy:

  • Ideacto
  • helion.pl
  • 7point
  • cary
  • biznes 2.0