Pomiń łącza nawigacjiStrona główna > Kurs Usability > Badanie usability > Badania z użytkownikami (testy z użytkownikami)

Badania z użytkownikami (testy z użytkownikami) - tomik99 2009-07-24 16:33:06

Badanie z użytkownikami jest uznawane za podstawowe (najefektywniejsze) narzędzie badań usability.

Badanie polega na obserwacji, jak prawdziwy użytkownik wykonuje zdefiniowane zadania na prototypie systemu lub systemie. Obserwacja dokonywana jest, aby ustalić, które elementy systemu sprawiają użytkownikowi problem.

W testach z użytkownikami najwięcej błędów odkrywa się podczas pierwszych badań. Jakob Nielsen i Tom Landauer wykazali, że testowanie z 5 użytkownikami pozwala na wykrycie 85% problemów dotyczących funkcjonalności witryn (rysunek 9.3). Zatrudnianie większej ilości użytkowników nie gwarantuje liniowego wzrostu liczby wykrytych błędów. Zamiast jednego testu z 8 użytkownikami lepiej przeprowadzić dwie tury testów z 3 użytkownikami. Najczęściej duże błędy zasłaniają te mniejsze i dopiero usunięcie ich i przeprowadzeni drugiej tury pozwala na odkrycie mniejszych błędów.

Rysunek 9.3. Wykres przedstawia ilość znalezionych problemów usability w odniesieniu do ilości badanych użytkowników. Wykres na podstawie badań J. Nielsena i T. Landauera

Rekrutacja użytkowników do badań może zostać przeprowadzona na wiele sposobów. Najprostszą metodą jest po prostu znalezienie osoby, która nie jest zaangażowana w projekt i zechce nam pomóc. Oczywiście należy zawsze próbować znaleźć użytkowników zbliżonych do grupy docelowej. Gdy będziesz mieć z tym problem, można posłużyć się pomocą wyspecjalizowanych agencji badawczych, które za około 100 – 200 złotych zrekrutują odpowiednich użytkowników.

Osoby biorące udział w testach zwyczajowo nagradza się w wysokości 100 – 150 złotych za udział w teście. Warto też przewidzieć, że niektóre z rekrutowanych osób po prostu nie przyjdą na badanie. W grupie zawsze warto mieć zapasowego użytkownika, którego możemy poprosić o przyjście w razie absencji którejś z osób. Moje osobiste obserwacje wykazują dużą korelację opadów deszczu i śniegu z niestawianiem się użytkowników na badania.

Testy użyteczności mogą mieć różny charakter. Wyróżniam następujące ich rodzaje:

  1. Zrozumieć witrynę — pokazujesz witrynę użytkownikom, a następnie sprawdzasz, czy zrozumieli sposób zorganizowania informacji, nawigację i koncepcję witryny.
  2. Wykonanie czynności — użytkownik pracuje z serwisem.
    -   Użytkownik wykonuje zadania zamknięte.
    -   Użytkownik wykonuje zadania otwarte.

Harmonogram testów z użytkownikami

  1. Na podstawie celów biznesowych serwisu i ustaleń z klientem opracuj zadania testowe do badania. W czasie jednego badania użytkownik zrealizuje od 4 do 12 zadań. Zadania należy dopasować tak, aby całe badanie nie trwało dłużej niż 90 minut.
  2. Przetestuj realizowalność zadań.
  3. Przygotuj kwestionariusze wywiadu przed badaniem i po badaniu. Warto przeprowadzić krótki wywiad z użytkownikiem przed badaniem, aby dowiedzieć się czegoś o sposobie, w jaki korzysta z internetu. Po badaniu warto poznać ogólne opinie o badanym serwisie.
  4. Przygotuj dokumenty potrzebne do przeprowadzenia badań. Będą to: umowa z osobą badaną, klauzula poufności, zezwolenie na ewentualne nagranie badań, wydruk zadań testowych oraz kwestionariuszy wywiadu, formatki do prowadzenie notatek podczas badania.
  5. Zrekrutuj użytkowników. Zapewnij sobie minimum 30 minut przerwy pomiędzy badaniami, abyś mógł przygotować środowisko testowe i omówić wyniki badania.
  6. Ustal harmonogram testów. Testy najlepiej prowadzić z obserwatorem. Moderator może wtedy skupić się na prowadzeniu badania bez obawy, że pominie jakiś szczegół w notatkach.
  7. Zapewnij odpowiednie miejsce do przeprowadzenia testów oraz odpowiedni sprzęt, dobre łącze do internetu, ewentualny sprzęt nagrywający.
  8. Przeprowadź testy. Zacznij od próbnego zadania na rozgrzewkę, aby odstresować badanego. Bądź uprzejmy i dbaj o poczucie własnej wartości użytkowników. Testujesz strony, nie ludzi.
  9. Podczas testów:
    a) Zachęcaj do głośnego myślenia.
    b) Jeśli nie wiesz, co myśli użytkownik — zapytaj o to.
    c) Nie udzielaj użytkownikom wskazówek dotyczących tego, jak mają postępować.
    d) Wydawaj proste i klarowne polecenia.
    e) Bezpośrednio po sesji rób notatki.
    f) Uprzedź użytkownika, że:
            -  będzie nagrywany;
            -  nie będziesz w trakcie testu odpowiadać na jego pytania;
            -  wynagrodzenie nie zależy od wyniku testów.
  10. Omów notatki z testów i przygotuj wnioski. Opcjonalnie opracuj nagrania wideo z testów.

Choć dużo czytałem i słyszałem o małej ilości czasu, którą internauci poświęcają na analizę tego, co widzą na stronie, to dopiero obserwacja badań z użytkownikami uzmysłowiła mi skalę tego zjawiska. Szczególnie mocno utkwiło mi w pamięci niemalże automatyczne klikanie w pierwszy link, który pojawiał się po wyszukaniu w Google. W większości wypadków badani nie byli w stanie podać konkretnych powodów kliknięcia w ten akurat link. Interesującą obserwację przeprowadziliśmy także przy okazji testowania poruszania się po liście produktów na Ceneo.pl. Kilku badanych przyjęło założenie, że skoro drugi produkt ma mniejszą cenę niż pierwszy, to zależność ta (malejące cena) ma miejsce dla wszystkich produktów na liście (co nie było prawdą — bo kryterium sortowania było inne, a malejąca cena na początku była zbiegiem okoliczności).
Maciej Ziemczonek, Kierownik Działu Marketingu, Ceneo.pl

Tagi

  • Nie dodano jeszcze żadnych tagów

  • Wyszukiwarka


    Tomasz Karwatka

    Tomasz Karwatka

    Optymalizacja sklepu

    Informacje o nowościach

    Nowe publikacje, case study i raporty.



    Partnerzy:

    • Ideacto
    • helion.pl
    • 7point
    • cary
    • biznes 2.0